[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Brandstof meter werkt niet goed : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 14 mei 2024, 00:29

Brandstof meter werkt niet goed

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Brandstof meter werkt niet goed

Berichtdoor stjansdal » 16 jul 2010, 04:34

Beste Leden

Brandstof meter van mijn 240D uit 1977 loopt niet goed.
Ik heb de vlotter eruit gehaald en schoongemaakt zonder resultaat.
Als de reserve lamp brand (rode driehoek lamp)staat de wijzer op een kwart vol.

Groeten
stjansdal
 


Re:Brandstof meter werkt niet goed

Berichtdoor RenK » 20 jul 2010, 17:13

Hoi,

Voor zover ik weet is de vlotter niets meer dan een potmeter (net als volumeregeling van een radio)
De vlotter geeft dus een varieerende weerstandswaarde af afhankelijk van de tank vulling.
De meter op je dashboard is niets meer dan een amperemetertje. Hij meet de stroom die door die vlotterweerstand heen loopt. Tank vol veel stroom, tank leeg weinig stroom.
In principe zou dus alleen de vlotter de oorzaak kunnen zijn van storingen.

Heb net het elektr.schema even bekeken, BN is het brandstoflampje en cirkel rechts de vlotter, die bevat drie aansluitingen. 1e is de massa of min dus. on schema pin 3. Die loopt naar twee takken, eentje is de potmeter die naar buitenkomt op pin 1, de andere is de schakelaar voor het leeg lampje die komt naar buiten op pin 2

Lijkt mij dus een gevalletje van tank vlotter stuk of vervuilt.

Geeft de vlotter wel de juiste tankvulling aan ???

Groetend
Kees

Post edited by: RenK, at: 2010/07/20 17:14 <br><br>Post edited by: RenK, at: 2010/07/23 18:42

RenK
 


Re:Brandstof meter werkt niet goed

Berichtdoor Luigi » 20 jul 2010, 21:04

Hoi Stjansdal.

Ik heb ook een oude W123.
Tijdens het vervangen van mijn benzine slang heb ik de tank moeten aftappen.
Mijn tank was al zover leeg dat het lampje al branden.
Tijdens het aftappen bleek een jerrycan van 10 liter te klein.
Er zat dus nog behoorlijk wat benzine in.
Ook de meter stond op ongeveer 1/6 tank.
Dus ik denk dat ze niet zo precies bij de eerste serie.

Groet Luigi.
Luigi
 


Re:Brandstof meter werkt niet goed

Berichtdoor MBvO » 10 nov 2010, 00:03

Ik was wat aan het zoeken en kwam bijgaand artikel tegen. Je kunt de diverse onderdelen van het brandstofniveauindicatisysteem (5x woordwaarde) redelijk eenvoudig doormeten met een multimeter. Die dingen kosten niet zoveel, mocht je er geen hebben. Ik kocht de mijne voor een tientje en die doet het prima.

Zie bijgaand artikel van de werkplaatsinstructie cd, in het Duits weliswaar.

Een korte samenvatting:
1. Vlotter doormeten
- Bouw de tankgever/vlotterbuis uit (pas op, laat 'm rustig leeglopen, zit maar een klein gaatje onderin)
- Hou de tankgever rechtop en meet de weerstand (ohm) aan pin G en pin 31. De correcte weerstand moet tussen de 55 en 58,8 ohm liggen als de vlotter op de bodem van de buis ligt. (Hiervoor moet de vlotterbuis wel schoon zijn van binnen)
- Meet daarna de weerstand aan pin W en pin 31 om te checken of de aansturing van het reservelampje werkt. De gemeten weerstand moet 0 ohm zijn (omdat de vlotter contact maakt het een puntje aan de onderkant).
- Kantel de tankgever voorzichtig op de kop zodat de vlotter naar de bovenkant van de buis zakt. Hierdoor geeft hij als het ware het maximum brandstofniveau aan. Meet dan weer de weerstand aan pin G en pin 31. Nu moet de weerstand tussen de 0,9 en 2,3 ohm liggen.
Als die waarden niet goed zijn is er waarschijnlijk iets mis met de contacten in de vlotterbuis of de weerstandsdraadjes.

2. Doormeten van de kabel
- Trek de stekker van de tankgever als je dat niet al gedaan had
- Meet de weerstand in opening 3 van de stekker (als je op de contactpunten van de stekker kijkt, rechtsonder) en massa. Dit zou 0 ohm moeten zijn of nochtans een hele lage waarde. Als je oneindig meet is je kabel of stekker kaduuk.

Als het tot zover goed is:

3. Dubbelcheck vlotter
- Bouw de vlotter weer terug in de tank
- Meet de weerstand aan pin G en pin 31. De aangegeven weerstand zou op een logische waarde tussen de 0,9 en 58,8 ohm moeten liggen. Logisch = bij halfvolle tank dus ongeveer op 29 ohm etc.

4. Doormeten andere kant kabel
- Trek de stekker van het brandstofniveau-wijzertje achterop de klokkenwinkel
- Weerstand meten aan punt 3 en 15 (boven en rechts) van de stekker. De aangegeven waarde moet dezelfde zijn als die je mat aan de vlotter zelf bij "3. Dubbelcheck vlotter". Een kleine afwijking door de kabellengte is mogelijk.

En nu pitten!

MBvO
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten